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    Archetipo.
    The pen dedicated to Dante Alighieri

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    From Treccani's vocabulary
    design ‹di∫àin› s. ingl. [propr. «disegno, progetto», dal fr. dessein, che a sua volta è dall’ital. disegno] (pl. designs ‹di∫àin∫›), usato in ital. al masch. – Nella produzione industriale, progettazione (detta più precisamente industrial design ‹indḁ′striël ...›) che mira a conciliare i requisiti tecnici, funzionali ed economici degli oggetti prodotti in serie, così che la forma che ne risulta è la sintesi di tale attività progettuale; quando la forma dell’oggetto viene elaborata indipendentemente dalla progettazione vera e propria, si parla più propriam. di styling design ‹stàiliṅ ...›. Con riferimento ad altri settori di operatività: graphic d., la ricerca creativa e la progettazione di libri, di stampati pubblicitarî; town d., la progettazione (generalmente a opera di un architetto) mirante a dare ordine e forma a parti di città, ad attrezzature collettive, a parchi pubblici; visual d., la progettazione d’immagini per l’informazione visiva: cartelli, simboli, segnali; web d., l’ideazione e la progettazione di siti Internet.
    Treccani From Treccani's vocabulary
    design ‹di∫àin› s. ingl. [propr. «disegno, progetto», dal fr. dessein, che a sua volta è dall’ital. disegno] (pl. designs ‹di∫àin∫›), usato in ital. al masch. – Nella produzione industriale, progettazione (detta più precisamente industrial design ‹indḁ′striël ...›) che mira a conciliare i requisiti tecnici, funzionali ed economici degli oggetti prodotti in serie, così che la forma che ne risulta è la sintesi di tale attività progettuale; quando la forma dell’oggetto viene elaborata indipendentemente dalla progettazione vera e propria, si parla più propriam. di styling design ‹stàiliṅ ...›. Con riferimento ad altri settori di operatività: graphic d., la ricerca creativa e la progettazione di libri, di stampati pubblicitarî; town d., la progettazione (generalmente a opera di un architetto) mirante a dare ordine e forma a parti di città, ad attrezzature collettive, a parchi pubblici; visual d., la progettazione d’immagini per l’informazione visiva: cartelli, simboli, segnali; web d., l’ideazione e la progettazione di siti Internet.
    Dante Alighieri has always been considered the father of the Italian language and universally associated with knowledge. On the occasion of the 700th anniversary of his death, Treccani commissioned the architect Stefano Boeri to design a pen as a way of paying tribute to the Great Poet.

    Based in Milan, with offices in Shanghai and Tirana, Stefano Boeri Architetti (known as Boeri Studio until 2008) has been working on projects and conducting research in the fields of architecture, city planning, culture and design since 1993. Known for designing the iconic Bosco Verticale (Vertical Forest, 2007-2014) in Milan and with active construction sites all around the world, Boeri has made a name for himself internationally in the field of architecture as a result of his involvement in art and culture, in an effort to overcome the disciplinary boundaries between design and architecture by experimenting with new links between different fields, such as music, cinema, photography, technology and environmental sustainability. By focusing on various disciplines and continually seeking a link between them, Boeri was able to come up with the perfect idea for an object that pays homage to the figure of Dante.
    Discover Archetipo pens
    Discover Archetipo pens
    Archetipo, a series of three pens conceived by Boeri, is inspired by the idea and shapes of a column, understood both as a key element in architecture and as a figure of cultural significance. As the architect explains: ‘The simple design of the pen conveys the idea of the archetype that Dante embodies – not only for the Italian language, but also for the culture and art of all ages and from all parts of the world. The three variations of the materials used encourage us to play with the textural and sensory associations that Dante’s three-part Divine Comedy evokes. When writing, jotting down our thoughts, each of us can feel free to draw on his elements, i.e. Inferno (Hell), Purgatorio (Purgatory) and Paradiso (Heaven).’
    Therefore, the Archetipo series of pens encapsulates the scientific and aesthetic research that Dante has become famous for, and to which Treccani and Boeri have given shape: each pen is linked to the idea of writing as a primordial form of human expression and, at the same time, to the idea of the column, an archetypal shape that represents foundations and support.

    Made of fine materials such as ebony, steel, gold and Corian, with references to Dante’s imagery such as the laurel wreath, the three Archetipo pens are born out of a long tradition of craftsmanship and technological know-how, resulting in a unique writing instrument. A creation that reflects the care and attention that Treccani pays to the written word.